more website templates at templatemonster.com!


Jak rozpoznać dobrze zregenerowane koło dwumasowe?


 Podstawą regeneracji koła dwumasowego jest posiadanie nowych oryginalnych części zamiennych. Bardzo ważne jest również to na jakim sprzęcie usługa ta jest wykonywana. Maszyny używane w naszej firmie są bardzo precyzyjne przez co możemy pochwalić się bardzo dobrą opinią na rynku. Aby wykorzystać ich potencjał obsługują je wyłącznie profesjonaliści z wieloletnim doświadczeniem. Z racji tego, że firm, które próbują regenerować sprzęgła, jak i dwumasy, przybywa coraz więcej, na tej stronie podpowiemy jak rozpoznać dobrze wykonaną usługę.


Co musimy sprawdzić, aby stwierdzić, że koło dwumasowe jest poprawnie zregenerowane?


  1. 1. Nowe nity


Ponieważ w celu dostania się do wnętrza koła dwumasowego należy usunąć oryginalne nity, które łączą masę pierwotną i wtórną,

po regeneracji powinny zostać zastosowane nowe nity (obrazek 1).




Obrazek 1. Zastosowanie nowych nitów

Źródło: archiwa własne


Jeżeli nity wyglądają jak na obrazku 2 (poniżej) lub są zaspawane to możemy spodziewać się, że najprawdopodobniej we wnętrzu koła nie było nic wymienione, albo wykonawca nie posiada nitów do poprawnego połączenia w/w elementów. Nasz warsztat posiada pełną gamę nitów do każdego rodzaju koła dwumasowego.



Obrazek 2. Stare lub zaspawane nity

Źródło: archiwa własne


  1. 3.Szlifowanie


Jeżeli chodzi szlifowanie powierzchni ciernej to należy podkreślić, że powierzchnia koła dwumasowego powinna być tylko i wyłącznie szlifowana – niedopuszczalne jest toczenie lub frezowanie. Obrazek 3 przedstawia poprawnie przeszlifowaną powierzchnię koła zamachowego.



Obrazek 3. Przeszlifowana powierzchnia współpracująca z tarczą sprzęgłową

Źródło: archiwa własne




  1. 4. Nowa panewka


Panewka (inaczej łożysko ślizgowe) odpowiedzialna jest za współosiowość obu mas oraz umożliwia wzajemne ich przemieszczanie po osi względem siebie. Wykonanie panewki z należytą dokładnością z odpowiedniego materiału gwarantuje dużą trwałość dwumasówki. Obrazek 4 przedstawia wygląd nowej panewki.



Obrazek 4. Nowa panewka

Źródło: archiwa własne


Jeżeli ten element zostanie wykonany niewłaściwie spowoduje to drganie silnika i w konsekwencji awarię koła. Przy dłuższej eksploatacji może również uszkodzić zawieszenie silnika lub skrzyni biegów.


  1. Nowe łożysko


Niekiedy w kole zamachowym za ustalanie współosiowości obu elementów odpowiada specjalne łożysko. Ważne jest, aby przy regeneracji koła dwumasowego zostało zastosowane nowe łożysko , ponieważ użycie starego (które szybciej się zużyje) spowoduje luz poprzeczny, który prowadzi do zbytniego wychylenia elementu żeliwnego i ocierania o drugi element. Nasza firma stosuje w każdym kole zamachowym jedynie fabrycznie nowe łożyska.



Obrazek 5. Nowe łożysko

Źródło: archiwa własne


  1. 5. Nowe sprężyny


Oryginalne sprężyny mają odpowiedni czas pracy i po pewnym przebiegu tracą swoje właściwości, nie zapewniając odpowiedniego tłumienia (skracają się). Stąd bierze się luz osiowy. Zastosowanie starych (zużytych) sprężyn będzie objawiało się stukaniem podczas odpalania i gaszenie auta. Nasza firma do każdego koła dwumasowego stosuje tylko i wyłącznie nowe sprężyny oporowe, co pozwala na osiągnięcie przebiegu po regeneracji koła dwumasowego rzędu 160-180 tyś km.



Obrazek 6. Umiejscowienie sprężyn w kole zamachowym

Żródło: motofakty.pl


Jednak bardzo ważną rzeczą jest odpowiednie traktowanie auta (unikanie bardzo niskiej prędkości obrotowej na wysokim biegu, ciąganie ciężkich przyczep, zaciąganie auta itp.). Nie przestrzeganie tych zaleceń może doprowadzić do awarii nawet fabrycznie nowego koła.




Oprócz powyżej opisanych 5 elementów bardzo istotną rzeczą jest staranność złożenia koła dwumasowego w całość i zespolenie za pomocą specjalnych urządzeń spawalniczych. Połączenie to musi być na tyle szczelne, aby nie dopuścić do wycieku smaru z wnętrza koła.




Podsumowując:


Po pierwsze, należy zadać sobie pytanie czy opłaca się kupić koło używane, które ma za sobą już pewien nie do określenia przebieg i najczęściej brak jakiejkolwiek gwarancji, czy może poddać oryginalne koło regeneracji i zyskać dzięki temu jakość zbliżoną do nowego koła dwumasowego za praktycznie połowę ceny, za którą usługodawca gwarantuje jego niezawodne działanie. Pamiętajmy o tym, że kupując koło używane czy nieprofesjonalnie zregenerowane musimy się liczyć z tym, że w niedługim czasie trzeba będzie je wymienić na inne co wiążę się chociażby z kosztami ponownego wymontowania koła zamachowego z auta.

Pamiętajmy, że usługodawca , który udziela gwarancji powinien ponieść koszty związane z ponownym wymontowaniem wadliwego podzespołu, ale z doświadczenia wiemy, że wiele firm tej zasady nie przestrzega.


Po drugie, należy zastanowić się komu powierzyć usługę regeneracji koła zamachowego.O ile na pierwsze pytanie muszą Państwo odpowiedzieć sobie sami, to na drugie mamy gotową odpowiedź.

A mianowicie usługę regeneracji koła dwumasowego należy zlecić profesjonalnej firmie z doświadczeniem, dysponującej odpowiednim parkiem maszynowym obsługiwanym przez ludzi z wieloletnim doświadczeniem. Ważne jest też, aby firma posiadała nowe podzespoły, które zamontuje w Państwa kole dwumasowym, bo tylko to gwarantuje jego niezawodne działanie przez wiele lat.